te vaak?

• Harry

Sinds december ga ik heel regelmatig onder de zonnebank. Ik wilde mijn witte huid een tint geven maar ik ben nu misschien wat doorgeschoten. 'k Ben nu toch meer bruin wat me overigens goed bevalt. M`n huid lijkt er tegen te kunnen.

Maar nu m`n vraag: kun je te vaak onder de zonnenbank?

Die warmte van de lampen, m`n warme lichaam (na dagen nog) en die kleur … Misschien is het echt zo dat het wat verslavend is.

• Anja

Harry,

even kort door de bocht. Ja, je kunt te vaak onder de zonnebank. Je mag over het hele jaar genomen zo'n 50 x onder de zonnebank. Alles wat je meer gaat, vergroot je kans aanzienlijk op huidkanker.

In die 50 x is trouwens al rekening gehouden met zomervakanties en de gewone zon die je dagelijks krijgt.

Ik hoop dat je wat meer weet nu.

Groetjes Anja

• Grard

Het gebruik van een zonnehemel is een bewezen risico. Hoe intensiever het gebruik des te groter de kans op huidkanker. Het is niet zo dat de kans op huidkanker pas boven 50 x gebruik begint . Dat begint al vanaf keer 1!

De natuurlijke zon veroorzaakt ook kans op huidkanker. Toch is het geen optelsom. Natuurlijke zon en zonnehemels zijn een heel ander type licht.

• Peter

Grard,

Dat is echt absolute onzin!! Het gaat erom dat je op een verantwoorde wijze omgaat met zowel de natuurlijke zon als de zonnebank. Waarbij de zonnebank een meer betrouwbare bron van UV-licht is dan de natuurlijke zon, omdat de zonnebank beschikt over een tijdschakelaar en omdat de hoeveelheid UV-straling uit een zonnebank altijd gelijk is. Het overigens ook niet zo dat het licht van de natuurlijke zon en de zonnebank een “ander type” licht zijn!