Verschil tussen UVA EN UVB Lampen

  • Martijn

    Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen UVA en UVB lampen. Ik ben namelijk van plan een Philips Sun mobile te kopen (ivm de ruimte) maar die hebben volgens mij alleen maar UVA lampen. En mochten de UVB lampen bter zijn kan ik dat nog eens overwegen.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Groeten

    Martijn

  • D. Elbers / Alternatief vof

    Beste Martijn,

    Er bestaan GEEN UVA en/of UVB lampen. Dat is een absoluut fabel.

    Een lamp heeft altijd een combinatie van UVA en UVB omdat voor een optimaal resultaat beide nodig zijn. Wel zijn er verschillen in de hoeveelheid UVA en UVB die een lamp opbrengt. (zie www.alternatief.com/index_bibliotheek_index.html voor meer informatie hierover)

    Philips Sunmobiles hebben z.g.n. hogedruklampen deze lampen geven UVA, UVB en UVC. Omdat UVC zeer gevaarlijk is zit er voor de lamp een glas filter welke al het UVC wegfilterd. Nadeel hiervan is dat hierdoor ook veel UVA en UVB verloren gaat. Hierdoor is het UVB bij een sunmobile minder dan 1% van de totale UV opbrengst. Dit heeft een nadelige invloed op het resultaat. (overigens er gaat ook een fabel de ronde dat er lampen of filters voor de Sunmobile zijn elke een hogere opbrengst hebben dit is niet waar)

    Als je ruimte hebt voor een ‘normale’ zonnebank/hemel is dat bruiningstechnisch gezien beter dan een Sunmobile. Heb je geen of niet voldoende ruimte dan is de Sunmobile de beste keuze van de opvouwbare zonnehemels.

    Met vriendelijke groet,

    Dennis

    www.alternatief.com

  • D. Elbers / Alternatief vof

    http://www.alternatief.com/index_bibliotheek_index.html

  • D. Elbers / Alternatief vof

    www.alternatief.com/index_bibliotheek_index.html

  • D. Elbers / Alternatief vof

    de link doet het niet zo, je kunt de link het best kopieren of overtikken

    sorry

    dennis

  • Martijn

    Beste Dennis

    Bedankt voor je reactie

    groeten

    Martijn