ZONNEHEMEL OF ZONNEBANK?

  • Grard

    Wat is het beste om aan te schaffen een zonnebank of een zonnehemel.

    Ik hoor gebruikers meestal zeggen dat ze onder de zonnebank gaan. Bedoelen ze dan eigenlijk op de zonnebank of hebben ze helammal geen zonnebank maar een zonnehemel en gaan ze er dus niet op maar juist eronder?

    Ik zie in de meeste winkels voroal zonnehemels en soms zonnetunnels. Enkel zonnebanken hen ik nog niet gezien maar wie weet jullie wel?

  • Sjors

    Beste Grard,

    wanneer mensen zeggen dat ze ‘onder de zonnebank gaan’ bedoelen ze meestal dat ze op een bank of bed onder de zonnehemel gaan liggen.

    Op het strand staan soms banken, deze worden verhuurd om op de bank in de zon te gaan liggen; zonnebanken dus. Maar ook hier niet eronder maar juist erop. Wellicht is het een verkeerde combinatie van ‘onder de zonnehemel’ en ‘op de zonnebank’. Onder de zonnebank zul je immers weinig zonlicht opvangen.

    Wie er ooit met deze verkeerde uitspraak begonnen is weet ik ook niet. 't Is een beetje papagaaientaal. Elkaars uitspraken overnemen en daar uiteindelijk dusdanig aan gewoon worden dat men niet meer beter weet.

    Hoeveel mensen zeggen niet ‘wat jij wil’ ipv ‘wat jij wilt’?

    Dus: op de zonnebank of onder de zonnehemel!

  • leroy

    Sjors is slim maar er zijn ook staande zonnebanken dus niet op of onder

    maar Sjors weet het wel.

  • Grard

    Bij staande ‘zonnebanken ’ of is het dan feitelijk een zonnewand?